Europe, Montenegro, Tour de, Yleinen

Tour de Montenegro

Kotorinlahden eli montenegrolaisittain Boka Kotorskan vuonot ovat henkeäsalpaavan kauniit. Yleisesti aluetta kutsutaan lyhenteellä ”Boka”, joka tarkoittaa lahtea. Kotorinlahti on Euroopan eteläisin vuono.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Viimeisenä kokonaisena päivänä Montenegrossa lähdimme kiertämään vuokra-autollamme maata. Tavoitteenamme oli päästä noin 100 km päähän Ostrogin luostariin, joka on kolmanneksi suosituin kirkollinen kohde kristittyjen keskuudessa sekä Montenegron suosituin pyhiinvaelluskohde. Se on tärkeä paikka niin ortodokseille kuin roomalaiskatolilaisille sekä osalle muslimeista. Sanotaan, että ihmeitä tapahtuu, kun vierailee luostarissa pyhän Vasilijen haudalla. Meitä eivät ajaneet paikalle niinkään uskonnolliset syyt vaan ennemminkin uskomaton paikka, jossa luostari sijaitsee.

Luostari sijaitsee korkealla vuorilla noin 900 m korkeudessa. Ajoimme todella kapeaa ja todella pelottavaa tietä pitkin kohoten yhä korkeammalle vuorille. Hiki ei tullut pelkästään ulkona paahtavasta helteestä. Ajo paikalle oli kuitenkin kaiken tuskan ja hien arvoista. Paikka oli upea! 1600-luvulla rakennettu ylempi luostari on rakennettu lähes pystysuoraan ylöspäin kohoavaa vuorenrinnettä vasten. Pyhiinvaeltajilla on tapana kävellä avojaloin alemmalta luostarilta noin 3 km matka ylemmälle luostarille. Me pääsimme kuitenkin ajamaan suoraan ylemmän luostarin parkkipaikalle, koska otimme sattumalta kyytiin vanhan paikallisen miehen matkan varrelta ja hän puhui vartijan kanssa, joka päästi meidät ajamaan ylös. Ystävällisyys palkittiin 🙂

Luostari on kaunis myös sisältä, mutta siitä ei ole kuvamateriaalia. Halusimme kunnioittaa paikan kuvauskieltoa kirkon sisällä. Kirkon ulkopuolella on muutama pieni liike, josta voi ostaa kirkollisia tuliaisia.

Jatkoimme matkaa Ostrogin luostarilta takaisin kohti rannikkoa. Kotorin lahdelta on mahdollista ajaa paikalle kahta kautta. Palasimme takaisin kartalta katsottuna oikeanpuoleista tietä pitkin, josta yleensä suositellaan luostarille ajoa (tiet E762 / M18 / E80 / M2). Ajoimme ns. väärää kautta paikalle, koska hotellimme oli lähempänä tätä tietä (tiet P11 / M6 / E762). ”Väärä” vasemmanpuoleinen tie kulkee vuorten kautta, joten se on hitaampi ajaa. Maisemat ovat vuorilla kyllä kauniimmat ja mielestäni kannattaa ajaa kummankin tien kautta, jotta näkee myös muita maisemia. Vasemmanpuoleisella tiellä on muutama paikka, joista voi ottaa kauniita kuvia lahdelle päin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Otimme luostarilta suunnaksi Sveti Stefanin, joka on pieni saari Adrianmerellä. Tiesimme, että se on rikkaiden ja kuuluisien lomakohde, mutta emme olleet ymmärtäneet, että saari on suljettu muilta kuin hotellivierailta. Nopean googlettelun perusteelta saarelta löytyy hotelli Aman Sveti Stefan ja yhden yön hinta näyttäisi olevan lähes 5000 €… Voi olla, että halvempiakin öitä löytyy, mutta varmasti aivan liian kalliita 😀 Ajo paikan päälle oli siis aika turha, mutta tulipahan sekin nähtyä. Toisinsanoen, ei kannata tuhlata aikaa ajamalla Sveti Stefaniin.

Liian rikkaiden Sveti Stefanin jälkeen jatkoimme matkaa rantaa pitkin pikku hiljaa kohti hotelliamme. Budvan rantakaupunki (ja vanhakaupunki) olivat matkan varrella, mutta pitkän päivän jälkeen emme jaksaneet enää pysähtyä siellä.

_

Otan tähän blogipostaukseen mukaan myös Tivatin kaupungin, jossa emme kylläkään vierailleet tämän päivän aikana vaan aiemmin. Se on kuitenkin saman tien varrella ja mainitsemisen arvoinen. Tivat on suhteellisen nuori kaupunki, joka sijaitsee luonnonkauniilla alueella Adrianmeren rannalla. Se onkin keskittynyt merenkulkuun ja siellä on iso satama, jossa on isoja ja pienempiä veneitä. Kun vierailimme kaupungissa, se tuntui aika hiljaiselta. En ole varma satuimmeko huonoon aikaan vai onko huono taloustilanne tehnyt myös temput tälle pikkukaupungille. Maisemat olivat kuitenkin kauniit, joten se on poikkeamisen arvoinen. Tivatissa on myös Pinterestissä näkemäni hieno PMYC Pool uima-allas ja baari. Emme kuitenkaan vierailleet siellä, joten en osaa sanoa, millainen se oikeasti on. Mutta ehkä se kannattaa katsastaa, jos on siellä päin.

Kotorin lahden pääsee ylittämään edullisella ja nopealla autolautalla. Lepetane-Kamenari lautta lyhentää ja nopeuttaa matkantekoa huomattavasti. Muistaakseni yhdensuuntainen matka lautalla auton kanssa maksoi n. 5€.