Europe, Finland / Suomi, Lappi, Levi, Yleinen

Letkeästi Levillä

Syksy on täällä. Ja on ollut jo jonkin aikaa. Matkustin Leville ottamaan syksyn ensimerkit vastaan jo elokuun puolessa välissä. Pääsin vasta nyt, pari kuukautta myöhemmin, kirjoittamaan viikonloppulomastani hyvän ystäväni kanssa. Oli aivan mahtava reissu!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lensin perjantai aamuna Helsingistä Rovaniemelle, josta ystäväni otti minut kyytiin. Ajoimme noin 150 km matkan Rovaniemeltä Leville. Siitä hetkestä lähtien, kun näimme, suumme kävivät taukoamatta. Enkä minä yleensä ole mikään papupata. En muista, milloin viimeksi olisin puhunut niin paljon! Olimme suunnitelleet, että viikonloppu on pyhitetty urheilulle ja pakkasin mukaan lähinnä urheiluvaatteita. Aloimme kummatkin epäillä heti nähdessämme, että meneeköhän se kuitenkin viinin litkimiseksi, mutta yllätyimme positiivisesta ja viikonlopusta tuli oikein terveellinen ja rentouttava. Kyllä siihen viikonloppuun nyt muutama lonkero ja siiderikin mahtui 😉

Saavuimme jo hyvissä ajoin aamusta hotellille, Kylpylähotelli Levitunturille. En ole ollut Levillä kesäaikaan kertaakaan lapsuuteni jälkeen, jos silloinkaan. Luulin, ettei Levillä olisi tuohon aikaan vuodesta montaakaan ihmistä, koska ruska-aika ei ollut vielä virallisesti alkanut. Olin kuitenkin totaalisesti väärässä. Hotellimme oli melkein täyteen buukattu, koska samaan aikaan sattui olemaan ”Letkeästi Levillä” seuratanssileiri. Meitä oli sitten hotellissa minä ja ystäväni sekä noin parisataa tanhuajaa. Soittipa hotellilla kahtena iltana peräkkäin myös tanssiorkesteri Jettiset.

Täytyy kehua todella paljon Levin kyläpyöriä, joita saa lainata ilmaiseksi kokonaiseksi vuorokaudeksi. Vuokrausta voi jatkaa niin pitkäksi aikaa kuin haluaa, kunhan käy välillä palauttamassa pyörän. Pyöriä on 120 kpl ja niitä voi lainata useista pisteistä. Pyörien kanssa tuli tutustuttua aivan eri tavalla kylään ja sen lähitienoisiin. Melkein lähdimme ajamaan niillä Muonioon, mutta onneksi tuli kylänmies vastaan ja ohjasi meidät oikeaan suuntaan.

Ajoimme ensimmäisenä päivänä tunturin ympäri. Ylämäet eivät menneet kyläpyörillä aivan niin kevyesti kuin omalla maantiepyörällä. (Jouduin taluttamaan!) Päätimme ottaa gondolihissin tunturille, kun saavuimme takaisin kylälle. Oli lämmin ja puolipilvinen sää, joten pääsimme nauttimaan juomistamme ja Lapin maisemista. (Täytyy sanoa, että tyylitajuni on aina taattu ja uskollinen.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vierailimme jokaisena kolmena päivänä hotellimme kylpylässä, johon meillä oli vapaa pääsy hotellin vieraina. Ensimmäisenä iltana simahdimme nopeasti ja menimme aikaisin nukkumaan. Olimme miettineet kaikkia aktiviteetteja, joita halusimme tehdä. Itselläni oli ollut mielessä melonta ja ystävälläni pyöräilu Leviltä Ylläkselle maastopyöräilyreittiä pitkin. Päätimme kuitenkin vuokrata fatbike-pyörät heti lauantai aamuna ja testata niitä, koska emme kummatkaan olleet ennen ajaneet niillä. Kävimme tunnin lenkin pitkin pururatoja. Pyöräily fatbikeilla oli yllättävän kevyttä hauskaa! Täytyy kokeilla joskus taas uudelleen.

Palautimme pyörät rinteen juurelle Zero Pointin vuokrauspisteeseen. Koska urheilemaan olimme tulleet, lähdimme samantien nousemaan rinteelle portaita pitkin. Nousimme aivan gondolin kääntöpaikalle, josta lähdimme laskeutumaan alas ”rinteen takaa”.

Päädyimme vuokraamaan kävelymme jälkeen kyläpyörät ja haimme pari sidukkaa. Ajoimme eräälle sillalle ja laskeuduimme veden rajaan istuskelemaan ja juttelemaan. Tuli samanlainen tunne kuin lapsuudessa, kun ei ollut kiire minnekään. Se oli ihanaa!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pieniä ruskan merkkejä oli havaittavissa jo elokuussa. Sorsastuskausi oli juuri alkanut ja näimme pienen linnustajan.

Sää oli yllättävän hyvä ja pieni harmaus välillä ei haitannut. Sunnuntai aamuna oli rinteessä kaunis usva mennessämme pihan poikki aamupalalle hotellin päärakennukseen. En ehtinyt ottaa kuvaa parhaasta usvasta, mutta jonkinlaisen kuvan kuitenkin sain.

Kävimme vielä pyöräilemässä pienen lenkin ennen kuin menimme kylpylään hetkeksi ennen lähtöämme Rovaniemelle. Ihmettelette ehkä, miksi lensin Rovaniemelle enkä suoraan Kittilään. Syynä oli hinta ja lentojen aikataulut. Ystäväni olisi pitänyt muutenkin ajaa Rovaniemen kautta Leville, joten lentoni sinne sopi täydellisesti suunnitelmiimme.

Oli ihanaa viettää aikaa ihmisen kanssa, jonka kanssa viihtyy niin hyvin. Toivon, että otamme yhteiset matkat taas tavaksi ja lähdemme jo vaikka heti keväällä yhdessä jonnekin ❤