America, Cape Cod, Massachusetts, Nantucket, Road Trip, USA, Yleinen

Nantucket, Massachusetts / USA

”Nantucket is New England at its most rose-covered, cobblestoned, picture-postcard perfect.”
Lonely Planet – New England

Nantucket oli yksi matkamme odotetuimpia kohteita. Valitettavasti sää oli todella harmaa, tuulinen ja kolkko, kun saavuimme saarelle. Sateisen säätiedotuksen vuoksi lähdimme kiertämään suunnittelemaamme Uuden-Englannin kierrosta vastakkaiseen suuntaan, jotta Nantucketissa olisi parempi sää. Olimme siinä mielessä onnekkaita, että edellisenä päivänä oli satanut kaatamalla ja nyt ei satanut juuri lainkaan. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisimme olleet saarella juuri edellisenä päivänä. Toki tuo huono sää vei suurimman wow-elämyksen, mutta oli siellä silti todella kaunista. Olisi mukava mennä saarelle uudestaan kesällä, jolloin olisi yksinkertaisesti – parempi sää.

Nantucketiin pääsee lautalla esimerkiksi Hyannisin kaupungista Cape Codin niemimaalta. Me yövyimme hotellissa, joka sijaitsi vain muutaman kymmenen metrin päässä ”Hy-Line Cruises”-lauttayhtiön satamasta. Hy-Line lautat ovat pikalauttoja, joilla matka saarelle kestää noin tunnin. Suosittelen pikalauttaa, vaikka se on hieman kalliimpi (meno-paluu 77$/hlö). Mielestäni lautat olivat vähän liian kalliita, joten pohdin pitkään kannattaako meidän mennä saarelle vai ei. Mutta milloin olisi parempi hetki mennä kuin silloin, kun se on mahdollista?

Lauttamme lähti klo: 6.15, mutta se ei jet lagin vuoksi ollut mikään ongelma. Ostimme liput aamulla ja matkustimme yhdessä noin sadan kalastajan ja/tai remonttimiehen kanssa. (Liput kannattaa ostaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa varsingin sesongin aikaan.) Saavuimme jo 7.15, jolloin oikein mikään paikka ei ollut vielä auki. Onneksi löysimme kahvilan, johon pääsimme istumaan aamupalalle ja lämmittelemään kuuman teen ääreen. Kävimme myös kiertämässä kaupunkia, jonka rakennukset ovat pääasiassa rakennettu ennen vuotta 1850, ennen kuin hyppäsimme bussiin, joka vei meidät saaren itärannikolle Siasconsetin kylään. Matkustimme sesongin ulkopuolella, joten Siasconsetin eli Sconsetin bussi oli ainoita busseja, jotka saarella liikkuivat tuohon aikaan vuodesta. Nantucketin kaupunki/kylä on Yhdysvaltojen ainut kaupunki, joka on kokonaisuudessaan historiallinen maamerkki (National Historic Landmark).

Sconset oli alun perin kalastajakylä, jossa oli valasasema. Vuonna 1877 newyorkilainen Edward Underhill osti kylästä maata ja rakennutti vanhojen kalastajamajojen kaltaisia mökkejä, joita hän alkoi vuokrata turisteille. Kylästä saa edelleen vuokrattua monenlaisia mökkejä, joissa voi nauttia saaren rauhallisesta idyllistä. Mökkien lisäksi alueella on upeita, yksityisiä loma-asuntoja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Palattuamme takaisin ”kaupunkiin” useat liikkeet olivat avanneet jo ovensa. Halusimme vierailla Nantucketin valasmuseossa, koska Nantucketin saarella on pitkät perinteet valaanpyynnissä. Saimme kuulla ostaessamme lippuja, että oli kulunut pitkä aika siitä, kun museossa oli viimeksi vieraillut suomalaisia.

Olimme ostaneet meno-paluu lipun takaisin tietylle lautalle, joten ehdimme kierrellä kauppoja ja käydä lounaalla ennen paluutamme mantereelle. Olin suunnitellut, että olisimme yöpyneet saarella, mutta en nähnyt siihen syytä huonon sään vuoksi. Hotellit olivat tuohonkin aikaan todella kalliita.

Vaikka meille ei sää suosinut, suosittelen ehdottamasti saarella vierailua. Kannattaa ottaa huomioon, että saarelle matkustaminen ei ole erityisen halpaa ja kaikki on hieman kallista, koska saari on muun muassa rikkaiden newyorkilaisten ja bostonilaisten suosiossa. Kesä on varmasti myös paras aika matkustaa, jolloin näkee sen todellisen idyllin, mitä Nantucket voi tarjota. Voit liittää Nantucketin matkaan myös vierailun Martha’s Vineyard -saarelle, joka ei ole kovin kaukana!